Aardschok review of Verwoesting/Devastation

Sammath bestaat eigenlijk maar uit een man en dat is Jan Kruitwagen, die ook deze keer alle muziek zelf heeft ingespeeld. Ook de opnames en de productie (vet!) heeft hij deels in eigen beheer gehouden en slechts voor de veelvuldig aanwezige deathgrunts heeft hij beroep gedaan op iemand ander (C. van Maris). Dat er deathgrunts gebruikt worden bij de muziek van SAMMATH is überhaupt nieuw voor mij, want voorheen was de muziek toch met name voorzien van het blackmetal gekrijs van Kruitwagen zelf.

Daarmee komen we automatisch bij de meest opvallende verandering die zich bij Sammath heeft voorgedaan, namelijk het feit dat de muziek tegenwoordig een stuk bruter en zwaarder klinkt dan vroeger. Hoewel de muziek van Sammath nog immer veel black metal elementen in zich draagt , is de sound zo bruut geworden dat de door hem zelf op het CD-boekje gegeven omschrijvingkwalificatie "furious death black metal" zeker geen loze kreet genoemd hoeft te worden.

In sommige nummers hebben de licht hallucinerende black metal riffs nog de overhand (b.v in het titelnummer en in "the timeless splendour of chaos", terwijl in de andere nummers de death/grind invloeden meer de boventoon voeren. In het geheel genomen is de huidige fusie van stijlen een vooruitgang te noemen en ik moet zeggen dat het ook nog behoorlijk origineel klinkt. Wat betreft de teksten is de thematiek ongeveer hetzelfde gebleven (satan, oorlog, geweld), maar ik proef weinig meer van de vroegere romantisering van oorlog. Het beeld is er eigenlijk alleen maar meer zwartgallig op geworden. Behalve acht eigen nummers krijgen we ook nog een geslaagde uitvoering van de Kreator klassieker "Tormentor" te horen. Om de stemming van de CD nog wat verder te onderstrepen is nog een videoclip van het nummer "enter the sadistic nightmare" toegevoegd. Beelden van oorlog, verwoesting en vernietiging worden hierin afgewisseld met wat mistige shots van een gitaarspelende Kruitwagen zelf. Als ik zijn vorige CD "Strijd" (1999) er naast leg, dan geef ik persoonlijk de voorkeur aan deze CD. Mensen die nieuwsgierig zijn geworden of de CD willen bestellen raad ik aan om de website van Sammath eens te bekijken.

WWW.SAMMATH.NL

Rene Veerkamp. 84/100

Aardschok review of Dodengang

Sammath - Dodengang, Folter Aardschok November 2006

Het Nederlandse Sammath behoort niet tot de meest productieve black metalbands. Sinds de oprichting in 1994 is "Dodengang" pas het derde volledige album. De man achter deze band is Jan Kruitwagen (woonachtig in Duitsland), ook op deze nieuwe plaat is hij verantwoordelijk voor alle muziek. Deze keer maakt Sammath geen gebruik van een drumcomputer, maar is er met Koos Bos een drummer van vlees en bloed gevonden. Aan diens drums moet je misschien even wennen, ik raad je een paar luisterbeurten aan om te ontdekken wat de beste man precies aan het doen is. De black metal van Sammath is nog steeds erg grimmig, af en toe zijn er net als op het vorige album "Verwoesting/devastation" ook wat deathrgrunts te horen. Sporadisch wordt er verder gebruik gemaakt van toetsen, dit gebeurt op een manier die mij doet denken aan Griekse bands als Septic Flesh (r.i.p) en Deviser. Ik hoef er niet bij te zeggen dat dat fraai is, toch? Complimenten verder voor de sterke songstructuren en de heldere productie? 80/100 Leon van Rijnsbergen

Aardschok review of Triumph in Hatred

SAMMATH
Triumph In Hatred
Leon van Rijnsbergen
80

Sammath behoort tot de langst meedraaiende en — niet minder belangrijk — beste black metalbands van Nederland. Waar ondergetekende op voorganger 'Dodengang' nog geheel ten onrechte enkele gitaareffecten aanhoorde voor keyboards, zijn er op dit album opnieuw geen toetsen te horen. Aan alles merk je dat de rauwe black metal van Sammath recht uit het hart komt. Niet alleen aan de grimmige, underground productie, maar ook aan de ongebreidelde manier waarop bandleider Jan Kruitwagen zijn gitaar afragt en zijn teksten in de microfoon krijst. Geen remmingen, geen compromissen, gewoon als een beest tekeer gaan! Als de indruk nu echter is gewekt, dat 'Triumph In Hatred' een aaneenschakeling van blastbeats is, dan is dat ook weer niet terecht. Er is wel degelijk plaats voor nuance af en toe, al is dat meestal een adempauze voor het volgende bombardement. Chapeau!

Sammath Home Sammath Biography Sammath Discography Sammath Contact